‘gratis geld winnen online!’ Het is een zin die je vaak tegenkomt op sociale media. Winacties zijn het he-le-maal. Toch blijft het merendeel van de deelnemers teleurgesteld achter als ze weer niets winnen. Het merendeel, maar niet iedereen. Ik behoor tot die kleine groep die wint. ‘Jij wint altijd,’ is mij meerdere keren naar de oren geslingerd. Op een benijdende, enigszins beschuldigende toon moeten anderen mij steeds weer laten weten dat het hun niet ontgaan is dat ik weer heb gewonnen.

Doe je vaak mee aan wedstrijden (om gratis geld te winnen online)?’ ‘Nee, nooit. Ik win toch niet,’ krijg ik als antwoord op mijn vraag. ‘Misschien moet je eens een gokje wagen.

Met de ongekende populariteit van winacties op, bijvoorbeeld, Facebook is het niet gemakkelijk een prijs in de wacht te slepen. Toch geef je iedere keer je informatie weer als je een aanmeldformuliertje invult of een e-mail verstuurt. Is het dat waard? vraag je je wellicht af. Hoe groot is de kans dat ik win? Wil ik dat mijn gegevens in de talloze databases komen te staan zonder er iets voor terug te krijgen?

Dat is natuurlijk het risico dat je neemt. De winnaars worden bij prijsvragen vrijwel altijd willekeurig gekozen. Soms geschiedt dat met een programma, vaker door mensen. Zij kiezen uit de vele reacties, e-mails of inzendingen wie de winnaar is geworden. Maar hoe doe je dat dan, gratis geld winnen online?

Vijf tips & tricks van een ervaringsdeskundige en communicatiestudent.

  • Houd in gedachten dat een prijsvraag altijd als doel heeft bekendheid te genereren. Dat kan zijn:
    bekendheid voor de aanbieder, de verspreider, een product of een dienst. Stel dat uitgeverij Ambo | Anthos (online aanbieder) een boekenpakket te beschikking stelt om te winnen op sociaal medium Hebban.nl (online verspreider). In dat geval hebben beide partijen verschillende doelstellingen. Voor de aanbieder is het doel een of meerdere lezers kennis te laten maken met verschillende auteurs (online producten). Het gaat dan niet zo zeer om bekendheid voor de uitgeverij, maar haar producten: de boeken. Voor de verspreider gaat het waarschijnlijk om bekendheid van het merk en om meer bezoekers. Houd er ook altijd rekening mee dat jouw gegevens altijd worden bewaard, tenzij anders vermeld.
  • Wees op de hoogte van de prijsvragen van aanbieders die wat minder populair zijn.
    Doe je mee aan een prijsvraag van Ticketmaster, dan is de kans klein dat je wint. Kijk dan eens of je lokale theater geen soortgelijke prijsvraag heeft voor de musical die je graag wilt zien. De kans is groot dat daar minder mensen aan meedoen.
  • Laat weten wat de prijs voor je betekent.
    De American Book Center gaf laatst een boekenpakket weg, gesponsord door Random House UK. De vraag luidde: What is your favorite thriller (or thriller series) and why? Dit is de soort prijsvraag waar ik het liefst aan meedoe. De doelstellingen zijn gelijk aan die van de fictieve situatie bij punt één, verschil zit hem hier in de manier waarop je meedingt. Ik heb het boekenpakket gewonnen door aan te geven dat ik groot fan ben van Brits schrijversduo Nicci French, dat indirect mijn toekomst invulling heeft gegeven. De boeken van het duo heeft een bijzondere passie voor psychologie en schrijven in mijn aangewakkerd. ‘Ive always wanted to be a writer and Im definitely going to be one, but every writer needs stuff to write about.’
  • Durf tegendraads te zijn.
    Ik heb het al gehad over de doelstellingen, maar nog niet hoe je die kennis kunt toepassen in jouw antwoord. Soms helpt het aan te geven dat je een groot fan bent van die ene acteur of dat je als fanatieke lezer graag recensies schrijft en deelt (!) met jouw omgeving. Soms, zo heb ik ondervonden, is het effectiever om aan te geven dat de te winnen boeken van de relatief onbekende auteurs jou totaal niks zeggen. Tussen de ‘O, ik ben zo fan’-reacties is zo’n gedurfde uitspraak net de afwisseling die de sociale-mediamanager graag ziet.
  • Noem hoe je jouw omgeving bij het winnen van de prijs betrekt. Direct of indirect, het maakt niet uit `gratis geld winnen online`. Als jij laat doorschemeren dat je graag deelt, dan is voor de aanbieder al gauw duidelijk dat jij een goede kandidaat bent. Ze bereiken immers niet enkel de prijswinnaar, maar ook diens omgeving. Dat is een ontzettend goedkope manier van publiciteit genereren.

Dit zijn de gouden tips om gratis geld te winnen online die ik anderen wil meegeven, omdat ik er al tientallen prijsvragen mee heb gewonnen. Moet je je antwoord verantwoorden, dan heb je jouw winkans vanzelfsprekend meer in de hand dan wanneer je enkel een antwoord moet aanvinken. Is er een typevlak waar je jouw antwoord in moet aangeven, schroom dan niet er wat aan toe te voegen met deze vijf gouden tips in je achterhoofd. Succes met gratis geld winnen online!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here